Oppskrift på heklet påskeegg

For noen dager siden la jeg ut bilde av et heklet påskeegg som jeg har til pynt i vinduet. Du kan se bilde av det her. Det egget heklet jeg av DROPS you 5 og brukte heklenål 5. Eggene på disse bildene er heklet av bomullsport fra Gjestal og jeg brukte heklenål. 3,5. Nedenfor er oppskriften på heklet egg. Det heklede egget jeg har i vinduet har én runde mer med fastmasker enn det de små har. Jeg er spent på om noen andre enn meg forstår oppskriften min, så si gjerne fra hva du mener om den om du prøver den ut.

Oppskrift på heklet påskegg:

lm = luftmaske     kjm = kjedemaske     stm = stavmaske     dstm = dobbel stavmaske     hst = halvstav     fm = fastmaske

1. 4 lm som festet til en ring med 1 kjm

2. 3 lm og 11 stm rundt ringen og til slutt 1 kjm i 3. llm først på omgangen.

Skifte farge.

3. 3 lm og 1 stm mellom to stm på forrige omgang etterfulgt av 1 lm over stm på forrige runde og deretter 2 st mellom hver stm og 1 lm over hver stm på forrige runde til en er helt rundt. Avslutt med 1lm og deretter 1 kjm i 3 lm på starten av omgangen.

Skifte farge.

4. Rundt første lm: 4lm, 2 dst, 2 lm, 3 dst     Rundt andre lm: 3 stm     Rundt de neste lm: 3hst 
Rundt den nest sist lm: 3 stm og feste med 1 kjm i den fjerde lm på begynnelsen av runden

5. 1 lm, 1 fm i hver dst, 4 fm rundt de 2 lm på forrige runde, 1 fm i hver dst og deretter 1 fm i hver stm og hst helt rundt. Til slutt 1 kjm i fm på begynnelsen av runden.

#hekle #hekledilla #hekletpåskepynt #hekletpåskeegg #hekledepåskeegg #påskepynt #påskeegg #påske #drops #dropsyou5 #bomullsport #oppskrift #oppskriftpåhekletpåskeegg

7 kommentarer

frodith

19.03.2016 kl.17:43

Oi, så fine og fargerike egg :-) Herlig <3

dandilion

19.03.2016 kl.18:23

Takk! :) Planen er å henge noen av dem på ei ripsbærgrein som jeg har tatt inn. Bladene har begynt å sprette ut på den nå, så i morgen skal eggene henges på.

fjellgeitbundingen

19.03.2016 kl.19:12

Flotte egg i herlige farger. Så koselig med hjemmelaget påskepynt. Kan henges opp på grein av vrihassel også. Dekorativt..Ha en fin palmehelg :)

ingrid

20.03.2016 kl.06:28

Oppskriften ser fin ut, men du kunne kanskje skrive på når du bytter farge ;) Typisk meg å glemme det hvis ikke :P

dandilion

23.03.2016 kl.22:28

Takk for tipset! Har skrevet det inn. Nå er vi på plass i Jøssingfjord ??

ingrid

24.03.2016 kl.06:40

Å! Stilig! Har dere hytte der?

Jeg var nettopp en dag på tur i Jøssingfjord, ut til Kolbolten :)

dandilion

28.03.2016 kl.20:24

ingrid: Ble lite turer på oss denne gang. Vi reiser på hyttetur dit, men det er egentlig et hus. Huset hvor mamma vokste opp. Både mamma og pappa er fra Jøssingfjord så der har jeg vært mye :)