Belgia

Staudeslang i mine svigerforeldres hage

I dag har vi vært til middag hos mine svigerforeldre. Og på staudeslang ;) Ok, helt slang var det ikke, greit å få høre litt om plantene vi graver opp. Som f.eks om fredløsen som sprer seg så lett....

Notater fra et hagesenter

Frøkna har vært i bowling bursdag og vi har nyttet anledningen og besøkt Hove plantesalg. Der fikk vi god hjelp og veiledning. Notatene derfra finner du nedenfor. Før vi handler planter skal det gr...

Belgia: Dinant: By night

Da jeg blogget under ferieoppholdet vårt i Belgia så brukte jeg bilder jeg hadde tatt med i-phonen siden jeg ikkehadde med pc og fordi jeg brukte blogg.no sin app. Bildene nedenfor er tattmed speil...

Hvem gjemmer seg her?

På en av metrostasjonene vi var innom i går var det mange flotte bilder malt i lange remser. Et av disse bildene ser du nedenfor. Kjenner du igjen noen på bildet? Gjør du det, så vet du hva alle bi...

Brussel, musikk og sjokolade

I dag har jeg og mannen vært en tur i sentrum av Brussel. Der møtte vi ei venninne og gikk på Muséet for musikkinstrumenter som er i en flott art noveau bygning. Vi slappet av på kaféen på toppen h...

Belgia: Brussel: Blått, godt og med pommes frites til

Noe det spises mye av i Brussel er blåskjell. Man har mange varianter å velge i som f. eks natur, krem eller hvitvin. Jeg valgte en provencal-variant i dag. Porsjonene er så store at jeg ikke klare...

Retur til Brussel, sjokolade og hemmeligheter

I dag vender vi tilbake til vennene våre i Brussel og blir der til mandag. Satser på en tur eller flere til sentrum. Sjokolade skal kjøpes. Vi har en hemmelig lagringsplass hjemme. Eller flere? Jeg...

Belgia: Dinant: Collégiale Notre - Dame.

I bunnen av fjellet hvor Citadellet i Dinant er å finne står kirka Collégiale Notre - Dame.

Belgia: Dinant: Søte kunstverk

Jeg tok bilder av disse kunstverkene og lurte på hva det var. Da vi var med på guidet tur på Citadellet som ligger over Dinant så fikk vi svar. Det er en av Dinants spesialiteter. Kakene er laget a...

Belgia: Dinant: Citadelle

Vi fikk guidet tur på Citadellet som ligger over Dinant. Dagens guide slapp unna med to språk, flamsk og engelsk. Det var bare oss som trengte å få guidinga på engelsk.Vi lærte om historien til båd...

Belgia: Utsikt over Dinant

I dag har vi vært på Citadellet i Dinant. Vi tok taubane opp og ned. Oppe fikk vi en guidet tur. Innlegg med bilder fra den kommer i et annet innlegg. Taubane og høydeskrekk er ikke alltid en god k...

Belgia: Dinant: Båttur på elva Meuse

I går tok vi en guidet tur på elva Meuse. Guidinga var på fransk og flamsk, så det var mye vi ikke fikk med oss. Øynene brukte vi flittig. Jeg gjennom noen linser siden jeg skiftet mellom to kamera...

Belgia: Dinant

Rett etter frokost i dag tok vi toget fra Namur til Dinant. Turen tok ca 40 minutter og det var mye fint å se fra toget. Dinant ligger på begge sider av elva Meuse. Førsteinntrykket et at det er en...

Belgia: Dinant: Utsikten fra hotellets terrasse

Hotellet ligger nydelig til langs elva Meuse.

Belgia: Namur: I tunneller/rom under Citadellet

I pakken vi kjøpte fikk vi med en guidet tur i tunneller og rom under bakken. En interessant opplevelse. En nedkjølende opplevelse etter den lærerike middelalderturen i sola. Vi hadde samme guide s...

Belgia: Namur: Citadelle

Den første turen vi tok av de tre jeg nevnte i et tidligere innlegg var den som gjaldt Citadellet i Middelalderen. Guiden guidet oss på fransk, flamsk og engelsk. Vi to var de eneste han snakket en...

Belgia: Namur: Utsikt fra (og på vei opp til) Citadellet

Vi gikk oppover og fikk flott utsikt langs veien som premie. Det var i grunn helt greit at det ikke ble skyss opp. På veien opp la vi inn en stopp og spiste suppe og drakk jus. Deretter gikk vi til...

Belgia: Namur: Mat må man ha

Vi endte på samme restaurant som i går. På en koselig plass hvor restaurantene ligger tett i tett. Plassen ligger foran en kirke. Herlig å sitte ute og spise :)

Belgia: Namur: Rundt og rundt vi går

Vi kjøpte Citadelle-kortet for 9 ?. Da fikk vi en guidet tur om Citadellet i middelalderen, guidet tur i underjordiske tunneller/rom under Citadellet og guidet tur i mini-tog. Mulig vi kunne fått m...

Belgia: Turist(smart(?)) i Namur

Vi fant kjapt ut at det nok hadde vært smart å sjekke ut turistinformasjonen i går i stedet for i dag. Da kunne vi rukket båtturen til Wépion i går. Vi kunne sett Citadellet på formiddagen i dag og...

Belgia: Oppdagelsestur i Namur

God morgen! Sola skinner og hotellfrokosten er inntatt. I dag er det slutt på sløvinga, i hvert fall en liten stund ;) Viktig å slappe av i ferien :) Vi skal ta turen til Citadellet. Brosjyren vi h...

Belgia: Og så kom vi til Namur

Vi tok toget fra Brussel til Namur. Hotellet lå foran oss med en gang vi kom ut av stasjonen. Med doble vinduer blir det nok en rolig natt selv om det er trafikkert utenfor. Vi sjekket inn og sløve...

Belgia: Tid for nye opplevelser

Etter noen dager hos gode venner i Brussel er det tid for nye opplevelser. De neste dagene skal vi få en smaksprøve av hva Vallonia, den franske den av Belgia, har å by på. I dag skal vi ta toget t...

Belgia: Brussel: Fiskerestauranter

Gårsdagens lunsj ble inntatt på en av fiskerestarantene nær St. Catherine sammen med ei venninne jeg ble kjent med på det siste franskkurset jeg gikk på. Det var koselig å se henne igjen. Vi har tr...

Belgia: Hverdagsgleder på en solskinnsdag

En hyggelig mann stoppet ved siden av meg da jeg ruslet rundt nær fontenen etter å ha tatt bilder. Han kunne fortelle meg at statuen du ser langt bak på bildet tidligere har stått på Place de Brouc...

Belgia: Middelalderparade i Brussel (Ommegang)

Noen dager denne uka finner Ommegang sted i Brussel med blant annet marked og ridderturneringer i Sablon og parade og oppvisning. I går var vi innom Sablon og så så vi på paraden som gikk derfra ti...

Belgisk mellommåltid?

Er det noe man ofte ser i hendene til en forbipasserende i Brussel så er det en belgisk vaffel. Slik de er på bildet uten noe på tror jeg de ofte spises som et mellomåltid. De selges nærmest overal...

Belgia: Brussel: Treretters på Belgo Belge

Gårsdagens middag inntok vi på Belgo Belge, en belgisk restaurant son ligger i Ixelles på plassen foran kirka St. Boniface. På den plassen og i nærheten ligger det mange restauranter med god mat. V...

Belgia: Kald sjokoladedrikk fra GODIVA

Vi ruslet gjennom Sablon i går. Sola skinte og det var godt og varmt. I sommervarmen var det godt å kjøle seg ned med en kald sjokoladedrikk. Vi fikk med to sugerør og på en benk i sommersola satt ...

Belgia: Manneken-Pis med striper og stjerner

I forbindelse med rusleturen gjennom sentrum la vi turen forbi Manneken-Pis for å se om han hadde på seg et av sine mange antrekk. Det hadde han. I anledning dagens dato som er USAs nasjonaldag så ...

Belgia: Sommer og sol i Brussel

I dag har vi ruslet i sommersola og mimret, shoppet, sittet ute og spist god lunsj, drukket kald sjokoladedrikk fra Godiva og spist belgisk sjokolade. Ved å gå litt andre veier enn vi pleide har vi...

Belgia: Brussel - Det sjarmerende Sablon-området

I sommer skal vi reise tilbake til Belgia på ferie ogda skal vi selvfølgelig tilbringenoen dager i Brussel.Da tar vi kanskje turen til Sablon-området igjen. Dette området er fintå rusle i og her fi...

Min favorittgarnbutikk i Brussel

I sommer skalvi reise på ferie til Belgia. Da skal jeg ta turen innom denne garnbutikken som jeg fant mens vi bodde i Brussel. I samme gate er det også to tebutikker og en nydelig lunsjkafe. Gata h...

Shopping i Brussel

I sommer skal vi reise til Belgia og se oss litt mer rundt der. Vi vil selvfølgelig også ha noen dager i Brussel. Da vil vi treffe venner, gå ut og spise og shoppe. Noen butikker vi kommer til å ta...

Belgia: Brussel - Place Royale

Place Royale ligger like ved Muséet for musikkinstrumenter og Palais Royal. Trykk på bildene om du vil se dem større. Her kan du lese litt om kirka.

Belgia: Brussel - Palais Royal

Palais Royal er et slott i nyklassistisk stil, bygd opp igjen av Leopold 2. (slutten av 1800 - tallet). De belgiske monarkenes offisielle residens siden 1820. De offisielle salnogene er åpne for pu...

Belgia: Brussel: Egmont-palasset og Egmont-hagen

Synes dette palasset og denne hagen er fine. Hagen ertilgjengelig som park.

Belgia: Brussel - Zinneke-Pis

Zinneke-Pis er en statue som er ut som den tisser i motsetning til Jeanneke Pis og Manneken-Pis som er fontener og tisser.

Belgia: Brussel - Jeanneke Pis

Det mange ikke vet, er at Manneken-Pis har et kvinnelig motstykke. Jeanneke Pis er en statue (og fontene) som ligger på motsatt side av Grand Place for sin mer kjente guttestatue. Jeanneke Pis er e...

Belgia: Brussel - Manneken-Pis i Baden-Powell antrekk

Du kan se flere bilder og lese om Manneken-Pis i innlegget du finner her.

Kveldsbilder fra Brussel

Disse bildene tok jeg før jul dalillesøster var på besøk. Dermed hadde mannen selskap mens jeg dinglet og tok bilder. Jeg bruker visst litt mye tid av og til, men jeg må jo øve for å bli bedre :) B...

Belgia: Brussel - Koekelberg Basilika

Koekelberg Basilika (Det hellige hjertets Basilika) er verdens femte største kirke. Kirken er i flott Art Deco - stil og er hele 167 meter lang og 89 meter høy. Den første stenen i kirken ble lagt ...

Et lite eventyrrike i Brussel

Forrige uke ruslet jeg en tur og kom til noe som jeg tror kan ha vært et kloster og nå er en skole. Det ligger like ved vannenne i bydelen Ixelles/Elsene. Da jeg vandret rundt inne på området var d...

Belgia: Brussel - Grand-Place

Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor denne plassen er på UNESCOs verdensarvliste. Du kan lese mer om Grand-Place her.

Belgia: Brussel - Musée du Cacao et du Chocolat (sjokolademuséet)

I helga hadde vi besøk og søndag var det tid for museumsbesøk.Da besøkte vi Musée du Cacao et du Chocolat (sjokolademuséet) hvorvi fikk lære om sjokoladens historie og vi fikk se demonstrasjon av l...

Belgia: Brussel - Den lille, kjente Manneken-Pis

Manneken-Pis er en bitteliten, kjentstatue som viser en liten gutt som tisser. Han har hundrevis av antrekk og en del av disse kan en se ved å besøke muséet Musé de la Ville som ligger på Grand-Pla...

Brussels by night

Spiret du ser på bildet tilhører bygget Hôtel de Ville som er å finne på Grand-Place. En av de nærmeste dagene vil jeg legge ut litt fra denne nydelige plassen. Det var Hôtel de Ville som var "lerr...

Belgia: Brussel - Cathédrale Saint-Michel-et-Sainte-Gudule

Katedralen er et praktfullt byggverk og den er et eksempel på utviklingen av gotisk arkitektur i Brabant. På 1200 - tallet startet byggingen over ruinene av en romansk kirke (krypt, 1000 - tallet) ...

Belgia: Brussel - Place des martyres

Like ved handlegata Rue Neuve finnerdu plassen Place des martyrs.Jeg kan tenke meg at dette er en koselig plass å sitte en sommersdag når en vil ha en liten pause fra handlinga.Trærne ser litt tris...

Belgia: Brussel - handlegata Rue Neuve i sentrum

handlegata Rue neu... ligger i sentrum av Brussel. Skal du ta metroen hit kan du ta den til Brouckere eller til Rogier. Tar du den til Rogier kan du komme opp inne i senteret City 2 som også henger...

Belgia: Brussel - Musée des Instruments de musique

Musée des Instruments de musique ligger nær Place Royale. Her finnerdu flere etasjer med instrumenter og en får øreklokker hvor du kan høre instrumentene/musikk der instrumentene er brukt. Du treng...

Belgia: Brussel: Mini - Europa

I bydelen Heysel i Brussel finner man en park som heter Mini - Europa hvor man kan se modeller av blant annet kjente bygninger. Nå skal det sies at det klinger littfeil i mine ører, for enten burde...

Belgia: Brussel - Atomium

Atomiumble laget til verdensutstillingen i Brussel i 1958 og er en gigantisk modell av et jernmolekyl. Man tar heis oppi midten av byggverketog rulletrapper ned igjen. Rulletrappene er irøra mellom...

Belgia: Brussel - noen bilder fra søndagens rusletur

I går ruslet vi tur i strålende sol. Her er noen bilder fra rusleturen. Winter Wonders og julemarked pakkes bort.

Belgia: Brussel - Kong Badouin stadion (Heysel stadion)

Kong Badouin stadion er å finne i bydelen Heysel. Fotballinteresserte og gjerne andre husker kanskje tragedien som fant sted på det som den gang het Heysel stadion. I 1985 ble 39 tilskuere drept og...

Belgia: Brussel - tegneseriebyen

Mange kjente tegneserier er belgiske som for eksempel Smurfene, Viggoog Tintin. Dersom du er interessert i tegneserier er det vel verdt å ta turen til Centre Belge de la Bande Dessinée (Det belgis...

Belgia: Antwerpen - flere bilder

Her kommer noen flere bilder fra Antwerpen. Disse er tatt på kveldstid og viser en litt annen stemning enn bildene i innlegget du finner her. Trykk på bildene om du vil se dem større. På restaur...

Belgia: Antwerpen - bilder fra turen

Antwerpen ligger i Flandern som er den flamske delen av Belgia.Togturen fra Brussel til Antwerpen tar ca 45 minutter. Vi kjøpte helgebillett ogbetalte14,80? tur - retur for to personer. Deter ca 12...

Nå er vi i Antwerpen

Her kommer et lite innlegg fra Antwerpen produsert på mobilen mens vi slapper av på hotellrommet. Vi tok toget fra Brussel tidligere i dag og har ruslet fra togstasjonen til hotellet. Ser så mye me...

Belgia: Tradisjoner i forbindelse med Hellige tre kongers dag 6. januar

I dag har jeg shoppet, pratet og spist lunsj med ei venninne. Jeg må vel innrømme at det ble mer prating enn shopping, noe som var kjempekos,men jammen endte jeg ikke opp med noe før jeg vendte nes...

Nyttårsfeiring i Brussel

I år blir det nyttårsfeiring i Brussel. Planen er å spise en fire retters middag i leiligheten og så rusle ned mot sentrum. Der skal vi kjenne på stemningen, høre litt musikk og få med oss det offe...

Belgia: Brussel - bilder fra Winter Wonders 2010

I ettermiddag/kveld tok vi turen til Brussel sentrum for å oppleve Winter Wonders 2010. Det var et yrende folkeliv og myeå se.Her er noen bilder. Trykk på bildene om du vil se dem større. I innlegg...

Belgia: Brussel - julestemning med Winter Wonders

Iettermiddag/kveld skal vi ut og oppleve Winter Wonders. Vi skal se på juletreet på Grand-place, julemarkedet med ca 240 boder, skøytebanen og lyd - og lysshow på Grand-Place. Mulig vi få se noe me...

Belgia: Brussel - juleforberedelser

I morgen er det en uke igjen til 1. søndag i advent. Fredag åpner Winter Wonders og Christmas Market i Brussel.Forberedelsene til førjulstidener i gang. Jeg gleder meg til å se byen i full julestas...

Belgia: Brussel: Ixelles - spise ute

Bydelen vi bor i heter Ixelles. Dersom du vil finne den på Google vil du se at navnet Elsene dukker opp. Det er det flamske navnet på bydelen. Lett tilgjengelig har vi et stort utvalg av butikker o...

Belgia: Brussel - Winter Wonders 2010 & Christmas Market 2010

Søndag er det1 uke igjen til 1. søndag i advent.Jeg gleder meg tiladventstida og jul. Før vi går inn iadventstida så åpner Winter Wonders2010i Brussel. Det finner sted i perioden 26. november 2010 ...

Belgia: Franskkurs i Brussel?

Dersom du har tenkt på å ta franskkurs i Brussel vil jeg anbefale Alliance Française de Bruxelles - Europe. Nå kjenner jeg jo ikke til noe annet, så det er en subjektiv vurdering bak anbefalingen m...

Belgia: Brussel - om hvorfor vi bor her

25. august landet vi i Brussel og vi skal bo her ut februar. Årsaken til at vi er her er at min mann fikk mulighetentil å jobbeher i 6 måneder.Jeg jobber ikke, men benytter anledningen til å lære f...

Belgia: Bruges/Brugge

Bruges/Brugge ligger i Flandern, den flamske delen av Belgia. Byen ligger entimes togtur fra Brussel. En kan dermed ta det som en dagstur fra Brussel, men vivalgte å ha en overnatting. Bruges/Brugg...

Belgia: Brussel - en shoppingtur i nabolaget

Noe av det jeg liker så godt ved å bo der vi bor i Brussel er hvor lett tilgjengelig mye er. Bydelen vi bor i heter Ixelles/Elsene. Vi har mange kjekke butikker en liten spasertur fra leiligheten. ...

Belgia: Brussel - en regnværsdag

I dag er det fridag ogplanen var å tametroen et stykke, gå en lang tur og se oss litt mer om iBrussel. Planen varte til vi kom ut og så været. Etter en liten drøfting bestemte vi oss for å spasere ...

Belgia: 11. november - avslutningen av 1. verdenskrig markeres

I dag markeres avslutningen av 1. verdenskrig her i Belgia og og i den forbindelse er det offisiell fridag. Det gjelder ikke ansattei for eksempel EU kommisjonenog heller ikke ansatte i NATO.Her ka...

Belgia: Ikke lett for en utlending å forstå

Bydelen vi bor i heter Ixelles. I hvert fall på fransk. På flamskheter den Elsene. Det at steder og gater i Brussel har to navn kanvære forvirrende. Da jeg skulle finne gata vår søkte jeg etter Rue...

Belgia: Brussel - et første inntrykk av byen

Når man hører Brussel tenker man på EU. Hvilket jo er naturlig. Brussel ligger i Belgia, så sjokolade er også nærliggende å tenke på. I forbindelse med at vi skulle dra til Brussel og bo der seks m...