april 2011

Besøk i kveld

I kveld kommer ei venninne på besøk og vi skaql spise quiche til middag og ha is dessert. Jeg lurer på å smelte noe sjokolade vi kjøpte med oss fra Belgia og bruke den som saus. Den er veldig god å...

Ryddet og sådd i (nytte)bedet

Da har jeg ryddet og sådd i bedet, så nå vil det bare være nyttevekster å finne der.Jeg håper julestjerna vil trives på sin nye plass bak i hagen. Nærmest gressløken har jeg sådd ringblomst. Spinat...

Ut og så

I dag skal jeg så ruccola, spinat og ringblomster i bedet vi har nærmest terrassen, men først skal jeg fjerne tulipanrestene og flytte julerosa. Jeg har bestemt meg for at bedet skal være et rent n...

Flotte skjell, men hva kan jeg bruke dem til?

For noen uker siden gikk vi tur på Bore-stranda sammen med svigers og jeg plukket skjell. Jeg har latt dem ligge først i zalo-vann og deretter i rent vann. I går tok jeg dem ut av vannet og la dem ...

Babyteppet er ferdig

Nå er babyteppet ferdig og er klar for å pakkes inn. Kort har jeg ikke laget enda, men det skal jeg lage i helga og så skal jeg sende gaven neste uke. Kortet legger jeg ut etter at gaven er sendt, ...

Sommerferien 2011: Planlegging av turen til Belgia er i gang

Dette er ikke en detaljert oversikt over hva vi skal gjøre, men mer noen tanker. Fram til vi skal reise kan ønskene endre seg og også mens vi er der. Jeg synes det likevel er kjekt å planlegge litt...

Strikket sitteunderlag: Jeg er godt i gang :)

I påsken begynte jeg å strikke sitteunderlag som jeg skal tove. Jeg tenkte at når jeg nå skulle prøve meg på strikking var det greit med noe som skulle toves etterpå. Sånn til vanlig pleier jeg å h...

Lua jeg har strikket på Quick Knit er ferdig

Lua jeg har strikket på Quick Knit er nå ferdig og konklusjonen er at den gule ringen passe til luer i voksenstørrelse. Blomsten har jeg heklet. Når høsten siger på lurer jeg på strikke leggvarmere...

Trilling av egg

1. påskedag trillet vi dekorerte, hardkokte egg i Jøssingfjord. Det vil si, vi både kastet og trillet. Årets nye var en bocciavariant der vi skulle komme nærmest mulig plastglasset. Innimellom spis...

Dekorering av egg til trilling

Her er noen bilder av de dekorerte eggene og også noe fra prosessen underveis. Svogeren min var den som brukte lengst tid på ett egg. Han skrev en fortelling på det ene egget og brukte forskjellige...

Sommerferien 2011: Flybilletter er kjøpt

God morgen! Så er hverdagen tilbake og i dag er det planleggingsdag. Etterå ha pratet littbestemte vi oss i går for at viisommerskal vende nesa mot Belgia og kun Belgia. Om vi da plutselig ikke kjø...

Ut i hagen

I dag får hagen litt oppmerksomhet. Vi har vært innom et plantesenter. Jeg har ikke kjøpt så mange planter, men noen spanske margeritter ble det. Vi kjøpte også jord, bark og lecakuler. Det er kun ...

Heklede påskekyllinger

Jeg har hekletto påskekyllinger og begynt på den tredje. Tenkte jeg skulle prøve å tovedem, men lurer på om jeg kanskje har kjøpt ullgarn som ikke tover... Siden jeg ikke har mønster så vil alle se...

Påskehelga

Skjærtorsdag hentet vi gjester på flyplassen. Etter å ha vist dem litt rundt dro vi hjem pg slappet av. Vi samlet krefter til dagen etter. Jeg og mannen tok også å pakket til hytteturen vi skulle p...

Trille egg

I dag skal vi trille egg. Det er en tradisjon jeg er vokst opp med å gjøre 1. påskedag. Etter frokost en gang koker vi egg og dekorerer de hardkokte eggene. I år skal vi også koke noen med farge. E...

Dekor på den sprayede lysestaken

Nå har jeg pyntet litt på staken jeg har sprayet oransje. Jeg har festet det på en sånn måte at jeg kan ta det av igjen uten at det har blitt merker på staken. Dukan se bilde av stakenher. Dersom d...

Råstekte poteter

Jeg kan knap huske å ha kokt poterer. Muligens dette er en liten underdrivelse for jeg kan faktisk ikke huske at jeg har kokt poteter. Dersom vi skal ha poteter til middag så lager vi råstekte pote...

Fisk i folie med pesto og litt annet godt

I dag har vi hatt torsk til middag. Den blematinert i pesto og krydret med en god krydderblanding fra Olivers & Co. Slik fikk den ligge en stund mens jeg innimellom ristet og snudde på boksen den l...

Skal prøve meg på å strikke sitteunderlag

I påsken har jeg tenkt å prøve meg på å strikke sitteunderlag som jeg skal tove. Siden jeg skal treffe både lillesøster og mamma så håper jeg på gode råd og hjelp fra dem. Det hadde muligens vært r...

Sangens sterke kraft

I kveld har vi sett "Så som i himmelen" og hørt på sangen "Gabrielleas sång". Enflott film som absolutt anbefales. En film som gir meg lyst til å synge :) Så nå har jeg gått inn på You Tube og søkt...

Kjærlighetsbambus: Ser ut til at den trives

Bambusen(e) som ikke likte at vi reiste til Brussel kan du lese mer om og se bilde av her. Jeg har har satt deler av den i vann i håp om å kunne redde noe. Toppen jeg kuttet av har røtter som vokse...

6 år sammen

Sent i mars for 6 år sidenvar jeg på møte i menigheten jeg da gikk i og satt også meg litt rundt. Bak meg så jeg en kamerat, men fikk ikke oppmerksomheten hans.Kameraten hanssom satt ved siden av h...

Spirene vokser og gror

Spirene vokser og gror. I anledningen finværet vi har hatt så har jeg luftet dem litt. Mulig jeg er litt tidlig ute med herdingen, men tenkte at været passet så godt til det :) Ønsker deg en fin...

Fornyelse av skostativet: Nå er det blitt oransje

Skostativet er nå blitt oransje og vil matche hattehylla i gangen.Mulig det ikkeerhelt jevnt, men nå var det tomt for lakk. Satser på at eventuelle skavanker blirdekket av sko ;)Jeg gleder meg til ...

En liten grønn en

Ripsbusken vår er ikke så veldig stor, men noen bær har vi fått på den. Det ser ut til at den trives og jammen er den ikke fin der bladene den står med blader som vokser seg større. Ripsbusken vår ...

Framgang på stien bak i hagen

Stien bak i hagen nærmer seg ferdig. Vi må ha sti der for å gi den ene naboen tilgang til sin hage utenfra på samme måte som vi har tilgang gjennom to av de andre naboene. Tanken med å legge stein ...

Resultatet fra dagens sjokoladekurs

Vi har vært på sjokoladekurs 3 timer i dag og det var en veldig kjekk opplevelse. Kurset var lærerikt og vi er fulle av inspirasjon. Vi betalte 550 kr pr person for kurset og inkludert i prisen var...

Nesten ferdig med lua jeg strikker på Quick Knit

Jeg begynte på lua i bilen på veiut på besøk og kom så langt som bildet mens vi var på besøk. Jeg hadde jo ikke tenkt på at jeg skulle ha dobbelt garn og hadde derfor bare kjøpt to lilla nøster og ...

Luelaging med juksestrikk?

Jeg kan ikke strikke, men med en slik rund plastikkdings så får jeg det til. Siden de to ringene jeg hadde var litt små såhar jeg kjøpt denne gule som er større. Tanken er å prøve å lage ei lue i v...

Oppussing av entréen: Boksene er på plass på hattehylla

Vi fikk en gang for lenge siden kommentar på at det var rotete på hattehylla. Etter det har vi knapt hatt noe liggende på hattehylla. Vi har defor kjøpt noenbokser til å ha på hattehylla som er men...

Prosjekt husketavle: Husketavla er ferdig

Så var husketavla ferdig og i morgen skal den henges opp på veggen i entréen. Nå skal vi spise nachos og slappe av. Ønsker deg en fin kveld!

Feriefølelsen senker seg over meg

Nå har jeg kommet hjem fra jobb og det er påskeferie. En herlig følelse! Jeg gleder meg til å kunne sove ut :D Jeg er stuptrøtt om ettermiddagene og har ikke mye overskudd til å være sosial da. Der...

Mitt rolige, lille kaos

Mannen er ute og spiser med jobben. Teambuliding med noe godt attåt :) Selv nyter jeg en rolig kveld i heimen og har sovet litt på sofaen. De krever sitt disse små jeg jobber med om dagen. Det er n...

Kjærlighetsbambus

Jeg og mannen hadde to bamuser fra IKEA. Vi hadde en hver og plantet dem sammen. Den ene hadde rett stamme og den andre hadde stamme i spiral. De vokste og grodde og man kunne snart ikke skille dem...

Blåveisen blomstrer i hagen

Ute i bedet ved inngangspartiet blomstrer blåveisen. Det er kjekt å se at det spirer og gror ute. Bladene på ripsbusken kommer mer og mer. Det er kjekt å rusle rundt og se hvordan det spirer og gro...

Tok med meg spirene ut og plantet dem om i vårsola

Det var herlig tempertatur her og jeg nøt vårsola i ført singlet mens jeg plantet om. Flere av spirene så litt dvaske ut. Jeg plantet om flere av dem likevel så får jeg se om de kommer seg. Maisen ...

Se hva jeg fant inni tomaten.....

Jeg skar opp tomater for å ha dem i en pyttipanne variant. Da jeg skar opp denne tomaten reagerte jeg på at det var noe inni den og lurte på hva det var. Det viste seg at frøene inni den hadde begy...

De tovede pulsvarmerne har fått dekor

Da har de tovede pulsvarmerne fått dekor. Dekoren er rosa filtblomst og en oransje sirkel av filt som er festet med filtenål. Du kan på bildet nedenfor se forskjellen før og etter filting. På pu...

Klar for omplanting

Jeg har fundert veldig på hvordan jeg skal gjøre det i forhold til fiberpottene og ikke minst mengden med fiberpotter jeg vil få. Ikke bare skal jeg ha plass til dem, men jeg må kunne vanne dem ute...

Gårsdagens (hobby)handel

Før vi spiste middag med familien i går så ble det litt handel både med og uten mannen. Vi handlet på salg og kjøpte litt mer til serviset vårt. Kjekt å benytte anledningen når det er halv pris. Fø...

40 års bryllupsdag

I dag har vi spist ute med familien og feiret mine foreldres 40 års bryllupsdag. Gratulerer så mye med dagen, mamma og pappa! :) Det er kjekt når hele familien kommer sammen og feirer kjærligheten ...

Hurra! Flyttelasset kommer :)

Vi har fått beskjed om at flyttelasset vårt kommer i morgen. Jeg gleder meg til å få tingene våre. Oppi eskene er det noen nye ting som jeg gleder meg til å ta i bruk her hjemme. Jeg gleder meg ogs...

Ei fin helg

I går dro jeg til lillesøster og familien sammen med et felles vennepar som hadde tatt turen fra Bergen. En trivelig kveld :) Jeg overnattet der og i dag var det familieselskap. Mannen har vært i B...